Dlaczego warto inwestować w słowa? O tłumaczeniach w biznesie

 

W dobie dynamicznego rozwoju tłumaczeń maszynowych pytanie o sens korzystania z profesjonalnych usług translacyjnych wydaje się szczególnie zasadne. Niejednokrotnie naiwnie zakładamy, że biegła znajomość języka obcego jest jedyną umiejętnością, która pozwala tłumaczyć ofertę marketingową, stronę internetową lub rozwikłać skomplikowane kwestie prawne. 

Profesjonalny przekład (bazujący na szerokiej wiedzy i bogatym doświadczeniu) może nas jednak zaskoczyć – nie tylko pod względem jakości, ale i licznych, dodatkowych profitów.

ALL IN ONE

Uproszczone procedury, indywidualny koordynator projektów, stałe stawki, ekspresowe realizacje, możliwość korzystania z rabatów, zbiorczych rozliczeń – to wszystko może zaoferować biuro tłumaczeń, z którym współpracujemy regularnie. 
 
Warto wziąć pod uwagę kombinacje językowe, które nas interesują, rodzaje tłumaczeń (ustne/pisemne –zwykłe/uwierzytelnione) oraz tematykę, a następnie w drodze selekcji wybrać biuro, które świadczy wszystkie potrzebne nam usługi. To idealne rozwiązanie dla firm, które optymalizują procesy zarządzania przedsiębiorstwem. I choć często bazujemy na szerokim researchu w celu wybrania najatrakcyjniejszej oferty, w tej branży warto zainwestować w długoterminową kooperację.
 

QUALITY FIRST

Dlaczego długoterminową? Po pierwsze – jakość: sprawdzona i pewna. Profesjonalne biuro przygotuje próbne tłumaczenie, zadba o dodatkowe weryfikacje (w tym korektę native speakera), a w razie jakichkolwiek wątpliwości skomentuje konkretne decyzje tłumacza lub rozwieje nasze wątpliwości.

W trakcie realizacji dłuższych projektów koordynatorzy poinformują o progresie, zadbają o terminowość, w razie potrzeby zasięgną drugiej opinii i przede wszystkim – będą dla nas dostępni każdego dnia roboczego w godzinach pracy biura. 
 
Jako stali klienci możemy korzystać z szerokiej bazy – własnych glosariuszy i słowników. Mamy pewność, że biuro uwzględni obecne w tekście powtórzenia (np. w stosunku do poprzednich tekstów źródłowych), za niewielką opłatą przygotuje dodatkowe kopie tłumaczeń poświadczonych (w 
tym tłumaczeń wykonanych kilka, a nawet kilkanaście miesięcy temu). Gdy podważymy jakość przekładu, chroni nas prawo konsumenta, mamy możliwość skorzystania z gwarancji.

 

THINK GLOBAL

Wysokiej jakości tłumaczenia pozwolą na rozwój i ekspansję firmy, poszerzą potencjalne grono odbiorców/klientów, mogą zdecydować o sukcesie na globalnym rynku – bez kompleksów, z oryginalną wizją i przekazem. Lokalizacja i internacjonalizacja – tak ważne w przypadku tłumaczeń biznesowych, często traktowane są pobieżnie i z przymrużeniem oka, a
bywają kluczowe dla międzynarodowego wizerunku firmy.
 
Tanie tłumaczenia, które nie uwzględniają różnic kulturowych, nie dostosowują oferty do warunków rynkowych danego kraju, mogą zaprzepaścić szansę na wyróżnienie się w branży.
Nie chodzi przecież wyłącznie o język, ale również o kontekst, misję i cel.
Skuteczne nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi partnerami, negocjacje biznesowe – jeżeli nie czujemy się w pełni swobodnie i kompetentnie w posługiwaniu się językami obcymi, tłumaczenie konsekutywne bądź symultaniczne wykonane przez doświadczonych tłumaczy będą o wiele lepszym rozwiązaniem. W ten sposób możemy zadbać między innymi
o klarowność przekazu, odpowiednią argumentację, odniesienie do wszelkich niuansów. W kwestii przekładu ryzyko nie jest dobrym doradcą.
 
Materiały promocyjne, w których kryje się mniej lub bardziej oczywisty błąd, nie tylko podważa wiarygodność firmy, często mogą sprawić, że skojarzenia z marką będą humorystyczne. Przekonanie, że proofreading naprawi
wszelkie niedoskonałości tłumaczenia jest niewątpliwie mylące. Weryfikacja może okazać się niemożliwa, jeżeli tekst wynikowy nie spełni podstawowych standardów jakości.
 

WIELOJĘZYCZNE SEO

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt – profesjonalny przekład jest w stanie uwzględnić kwestię SEO, co w przypadku prężnie rozwijających się branż (takich jak choćby e-commerce) ma obecnie niezwykle istotne znaczenie. Wysoka pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania nie musi dotyczyć wyłącznie lokalnych czy krajowych wyników. Jeśli strategia pozycjonowania witryny zakłada dotarcie do grona nowych, zagranicznych odbiorców i rywalizację z nowymi konkurentami, proces przekładu zostanie poszerzony o odpowiednią optymalizację treści (z wykorzystaniem nowej biblioteki fraz kluczowych, określonych meta opisów itp.). 

W ten sposób pojawia się możliwość zwiększenia oraz zróżnicowania ruchu na stronie internetowej, a także znaczącej poprawy docelowej konwersji (np. sprzedaży w przypadku e-sklepu). Oczywiście efektywna strategia SEO to nie tylko praca nad contentem, ale umiejętność uwzględnienia jej w przekładzie tworzy wyjątkową szansę dla niejednej rodzimej firmy czy marki.

 

PODSUMOWANIE

Być może przyszłość przyniesie nam inne rozwiązania. Być może biura tłumaczeń nie będą już potrzebne, a problem komunikacji w zakresie języków obcych zostanie rozwiązany technologicznie. Niemniej obecnie, fachowe i sprawdzone usługi translacyjne mają znaczący wpływ na budowanie spójnej wizji globalnej, konkurencyjnej firmy w wielu branżach i niezmiennie stanowią kompleksowe wsparcie. Warto postrzegać je jako rodzaj inwestycji, która „przekłada” nasz model biznesowy na inne rynki, a tym samym mnoży zyski i tworzy kolejne szanse na rozwój.

 

 

 

Grzegorz Patyk

Członek Zarządu JCI Kraków 2020, Skarbnik JCI Kraków 2020

Przedsiębiorca, przez ostatnie kilka lat związany z branżą tłumaczeniową. Właściciel firmy Polyland

specjalizującej się w tłumaczeniach uwierzytelnionych i usługach translacyjnych w zakresie języków
skandynawskich. Absolwent Alternatywnej Szkoły Biznesu i Rozwoju Osobowego. Miłośnik
sportu, były judoka i aktywny piłkarz-amator.

Jak nie dać się zwariować i wykorzystać kryzys na swoją korzyść? Poradnik aktykryzysowy

Pandemia, zaraza, kryzys – te słowa przewijają się od 2 miesięcy non stop. Wielu przedsiębiorców rzeczywiście zostało mocno dotkniętych. Kryzys bezpośrednio lub pośrednio uderzył w prawie każdą branżę. Te trudne czasy są testem sprawności działania wielu firm. Niczym papierek lakmusowy sprawdzają na ile ich modele biznesowe mają cechę “antykruchości”. Całe “korona-szaleństwo” jest czasem, w którym trzeba dopasować się do sytuacji i przemodelować pewne działania. Poniżej kilka inspiracji, którym warto przyjrzeć się w tych dziwnych czasach. 

Jak nie dać się zwariować i wykorzystać kryzys na swoją korzyść? 

1. Negocjuj umowy i stawki 

Warto żebyś porozmawiał ze swoimi podwykonawcami, partnerami biznesowymi, czy wynajmującymi o zmianie warunków umów, obniżeniu stawek, wydłużeniu terminów płatności itd. Każda umowę da się renegocjować, wszystko zależy od podejścia obydwu stron. 

Ważna uwaga: rób to z rozwagą biorąc pod uwagę sytuację swojego partnera biznesowego, nie chodzi o to, żeby swoimi ruchami spowodować złą sytuację u niego. 

2. Wydłużaj terminy płatności i płać przed terminem 

Jeżeli masz dobrą płynność to płać swoim partnerom biznesowym na czas, a najlepiej przed terminem. Być tym działaniem pomożesz mu przetrwać ciężkie czasy. 

Klienci zgłaszają Ci, że mają problemy z płynnością? Jeżeli możesz sobie na to pozwolić to wydłuż im te terminy, być może choć trochę ich to wesprze. 

3. Windykacja is a King! 

Przeciwieństwo punktu nr. 2 do zastosowania w sytuacji, kiedy Twoja płynność nie jest najlepsza. Regularnie przypomniał się klientom o niezapłaconej fakturze. Co ważne rób to różnymi kanałami: powiadomienia z systemu, maile, telefony. Jeżeli faktura jest na tyle duża, że może zaważyć o Twoim być lub nie być to samodzielnie przejmij ten proces ponieważ pracownik może nie czuć powagi sytuacji tak mocno jak Ty i może nie być tak skuteczny. Początkowo podchodź relacyjnie i partnersko, jak nie widzisz intencji współpracy z drugiej strony, to dołóż też formalną ścieżkę windykacji. Nie bój upominać się o swoje. 

Ważna uwaga: warto przypominać się już delikatnie już przed terminem płatności, nie warto czekać aż płatność będzie zaległa. 

4. Tnij zbędne koszty bez skrupułów. 

Przejrzyj faktury, które płacisz co miesiąc i zadaj sobie pytanie – czy mój biznes ucierpi jeżeli przestanę korzystać z tej usługi / produktu? Jeżeli odpowiedź brzmi – nie ucierpi, to nie krępuj się zrezygnować. Im będziesz “lżejszy” kosztowo tym dłużej przetrwasz. 

Przykłady kosztów, którym warto się przyjrzeć: 

– rozwój www – drobne zmiany, które nie są kluczowe,

– ogłoszenia rekrutacyjne,

– zespoły / obszary w firmie, które były nierentowne,

– wynajmowane biura / oddziały,

– owoce / kawa / inne rzeczy do biura,

– jedzenie zamawiane za firmowe pieniądze,

– najsłabsi handlowcy dla których teraz nie będzie leadów lub którzy mieliby niższą konwersję niż lepsi handlowcy (jest w tej chwili krytycznym, żeby w biznesach które mają mniej leadów trafiały one do najlepszych handlowców),

– wdrożenia za kilkanaście tysięcy złotych, które da się zastąpić tańszym saasem, który będzie wystarczająco dobry,

– licencje na soft, którego nie używamy,

– odroczenie leasingów, najmów długoterminowych na samochodach. Jeżeli handlowcy korzystali z samochodów z najmu, a teraz nie podróżują to warto zerwać / zawiesić umowy,

– upłynnienie nieużywanego sprzętu, który jest coś wart, a czekał na lepsze chwile żeby dać nowemu pracownikowi, 

5. Szukaj nowych szans na rynku 

Wykorzystaj ten czas na generowanie nowych pomysłów na rozwój firmy. Zwracaj uwagę na to co się dzieje naokoło Ciebie i szukaj szans dla swojej firmy. Może warto pomyśleć o nowych produktach, oferować usługi dla nowych grup docelowych lub przetestować nowe formaty reklamowe. Zbierz swój zespół i zróbcie burzę mózgów jak wykorzystać ten nietypowy czas. 

6. Szukaj okazji zakupowych 

Jeżeli mimo kryzysu Twoja sytuacja jest stabilna i możesz pozwolić sobie na inwestycje, to szukaj szans zakupowych. Zaczynając od dużych czyli np. przejęć innych firm Twojej branży, które upadają po małe czyli okazyjny zakup sprzętu, który ktoś sprzedaje żeby ratować swoją płynność. 

7. Pracuj nad marketingiem i sprzedażą 

Jakakolwiek będzie sytuacja gospodarcza nic innego nie da Ci nowych klientów niż działania sprzedażowe i marketingowe. Dlatego kryzys to dobry czas żeby jeszcze intensywniej zająć się tymi dziedzinami. Testuj nowe formaty reklamowe, dopracowuje rozmowę handlową, szukaj nowych sposób na generowanie leadów – to wszystko spowoduje, że będziesz dalej niż konkurencja gdy sytuacja będzie wracać do normy. 

Ważna uwaga: jeżeli Twoja sytuacja nie jest bardzo zła, to nie ścinaj budżetu marketingowego. 

8. Zwalniaj rozsądnie 

Pracownicy są kosztem, ale także zasobem, dzięki któremu generujesz przychód. Dlatego zrób szczegółową rewizję zespołu i zwolnij tylko tych, których musisz żeby przetrwać. Zrób też listę krytycznych zasobów ludzkich, które są Ci potrzebne żeby zachować moc odtworzeniową. Musisz mieć na pokładzie odpowiednich ludzi, którzy mają doświadczenie w Twojej firmy i odpowiednie postawy. To oni pomogą Ci nabrać prędkości po kryzysie. 

Ważne uwaga: przeanalizuj czy zamiast zwolnień nie bardziej korzystne będzie obniżenie wynagrodzeń i zmniejszenie wymiaru czasu pracy 

9. Pokaż, że jesteś liderem i zadbaj o emocje pracowników 

Czasy są trudne nie tylko dla Ciebie ale też dla Twoich pracowników. Każdy z nich ma w głowie masę obaw i boi się o swoją przyszłość. W związku z tym pokaż, że Ty odnajdujesz się w tej sytuacji, masz plan na przetrwanie oraz szukasz rozwiązań. Bądź szczery i dużo rozmawiaj ze swoimi ludźmi. Wspieraj ich mentalnie, ale też angażuj w akcję ratunkową – niech mają poczucie, że od nich też zależą losy firmy. 

10. Nie bagatelizuj pracy zdalnej 

Praca zdalna wydaje się być świetnym rozwiązaniem. Ludzie nie tracą czasu na dojazd do pracy, nie marnują czasu na pogaduchach w kuchni przy kawie, nie trzeba wynajmować większego biura. Same plusy? Niekoniecznie. Oczywiście w obecnej sytuacji rozsądnym jest wysłać przynajmniej część zespołu na pracę zdalną, ale zadbaj o to żeby była ona efektywna. Pamiętaj, że dla ludzi od lat pracujących z biura to ogromna zmiana! Musisz wdrożyć szereg działań. Przeczytaj więc dostępne w sieci poradniki lub skonsultuj to z przedsiębiorcą, który od lat prowadzi firmę w formie zdalnej. Nie bagatelizuj tej diametralnej zmiany systemu pracy.  

11. Przemyśl politykę cenową 

Jeżeli masz mniejszą ilość nowych klientów, to pomyśl czy nie warto byłby zmodyfikować cennik. Nie w każdym przypadku dawanie rabatów ma sens, ale warto żebyś poszukał kreatywnych rozwiązań. Poszerzenie zakresu usługi zachowując stare ceny; stworzenie nowej, tańszej wersji usługi; rabaty za większe zamówienie – to tylko kilka przykładów działań, które można wdrożyć. Pochyl się nad tematem i przemyśl, co u Ciebie mógłby się sprawdzić. 

12. Dawkuj sobie ilość negatywnych informacji 

W związku z obecną sytuacją pojawia się masę artykułów i filmów, które mniej lub bardziej rzetelnie (zwykle mniej) opisują obecną sytuacją i możliwe scenariusze. Wiele z tego contentu jest stworzona tylko po to żeby podbijać oglądalność lub poczytność portali. Warto dozować sobie te informacje bo ich przesyt wpływa na nas negatywnie. 

13. Nie marnuj energii na narzekanie 

Tarcza jest do bani. Przepisy są zawiłe i pisanie na kolanie. Pomoc jest niewystarczająca. Te i inne określenia są pewnie prawdą ale nie warto marnować sił na to żeby się tym przejmować. Jeżeli nie masz na to wpływu więc skup się na swoim biznesie bo tam jest wiele do zrobienia, a te sprawy zleć swojej księgowej, doradcy podatkowemu lub asystentce. 

14. Rób rzeczy, na które normalnie nie miałeś czasu 

Porządek w dokumentach, procedury obsługi klienta, nowe zdjęcie w tle na firmowym fanpage. Te i wiele innych rzeczy zwykle są spychane na dalszy plan bo skupiamy się na ważniejszych rzeczach. Jeżeli w Twoim biznesie jest przestój to wykorzystaj czas, który Ci się uwolnił na zrobienie rzeczy, które zwykle spychasz na dalszy plan. 

15. Twórz procedury i standardy 

Jeżeli przez kryzys masz trochę więcej czasu to warto zabrać się do utrwalenia na papierze tego co w firmie dobrze działa. Schemat rozmowy klientem, proces wdrożenia nowego pracownika, standard opłacania faktur – to tylko przykładowe procesy, które warto ubrać w procedury, które umieścisz na firmowym dysku w chmurze i z których będą mogli korzystać obecni ale też nowi pracownicy. 

16. Edukuj się 

Nie ma lepszego czasu niż przestój gospodarczy na zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności. Na koniec dnia niezależnie czy Twój biznes przetrwa, czy nie to co będziesz miał w głowie pozostanie. Po przełamaniu recesji pomoże Ci to mocniej ruszyć z kopyta z obecnym projektem albo zacząć budować coś nowego od podstaw. 

Ważna uwaga: jeżeli masz pracowników, którzy w związku z sytuacją mają mniej pracy, to motywuj ich do zdobywania wiedzy. Dzięki czemu będą dla Ciebie bardziej wartościowi. 

17. Znajdź grupę wsparcia 

Jakkolwiek dziwnie to nie zabrzmi, to grupa wsparcia czyli środowisko ludzi, którzy mają podobne problemy jest bardzo ważna. Co ważne, od samego dzielenia się problemami jeszcze ważniejsza jest możliwość konsultowania pomysłów oraz inspirowania się wdrożonymi działaniami. Dlatego znajdź przedsiębiorców, którym będziesz mógł zaufać, a będzie Ci łatwiej przetrwać trudne czasy. Jedną z rozsądnych alternatyw może być nasz klub czyli JCI Kraków 🙂 https://www.jcikrakow.pl/ 

18. Planuj przyszłość 

Może to brzmieć abstrakcyjnie bo tak naprawdę nie wiemy co się wydarzy za 2-3 tygodnie, więc jak tu planować dalszą przyszłość. Mimo tego jest to dobry czas na rewizję swoich biznesowych i prywatnych priorytetów, postanowień, wartości. Teraz dobry czas na to, że zasnowić się na tym, czy to co robiliśmy przez ostatnie lata ma sens. W biegu ciężko się myśli, więc jeżeli przez obecną sytuację przyszedłeś ze sprintu do marszu poświęć czas na refleksję. 

Powyższa lista na pewno będzie jeszcze przez nas rozszerzana bo na 100% nie wyczerpuje tematu. Wdrożenie choć kilku powyższych działań spowoduje, że z jednej strony zdolność Twojego biznesu do przetrwania będzie większa, a z drugiej innym uczestnikom wolnego rynku pomoże przetrwać. 

Jeśli chciałbyś coś dodać do powyższej listy – napisz do nas. 

Na koniec ważna uwaga. Pierwszą i nadrzędną zasadą biznesu, która w obecnych czasach jest jeszcze jaskrawiej widoczna jest: być jutro w biznesie. Wszystkie działania, które podejmujemy muszą uwzględniać tą zasadę. 

Powodzenia! 

Michał Zawada 

Michał Zawada 

Prezydent JCI Kraków, przedsiębiorca, pasjonat historii współczesnej. Prowadzi firmę zajmującą się profesjonalnym sprzątaniem powierzchni biurowych Fresh Offcie oraz Interim Sales Managers – firmę generującą leady sprzedażowe. 

https://freshoffice.eu/

 https://interimsales.pl/

Szkolenie z marketingu internetowego

Szkolenie z marketingu internetowego

Ciągła edukacja to podstawa! Z takiego założenia wychodzimy w JCI Kraków i dlatego też już po raz 4 w tym roku spotkaliśmy się na praktycznym szkoleniu jednego z naszych członków. 
Tym razem tajniki marketingu internetowego objaśniał nam Tomasz Trzósło 
Była moc! 

Wieczór z przedsiębiorcą: Rafał Brzoska

Wieczór z przedsiębiorcą: Rafał Brzoska

Klub Młodych Przedsiębiorców JCI Kraków zaprasza na Wieczór z Przedsiębiorcą!

💼 GOŚĆ SPECJALNY: Rafał Brzoska

💡 TEMAT: Sukcesy i porażki w biznesie. Jak radzić sobie ze zmieniającą się rzeczywistością?

Rafał Brzoska -założyciel i współwłaściciel Grupy Integer.pl, do której należy marka InPost. Jej najbardziej wartościowymi aktywami są: największa na świecie sieć samoobsługowych Paczkomatów oraz największy operator kurierski w Polsce.
Inwestor i mecenas startupów.

📃 OPIS SPOTKANIA:
Podczas wydarzenie dowiesz się:
1) Czego mogą nauczyć porażki w biznesie, oraz jak nie zachłysnąć się sukcesem?
2) Jakie jest podejście doświadczonego przedsiębiorcy do rozwoju nowych firm?
3)Jak szukać szans rynkowych i unikać zagrożeń?
4) Gdzie szukać wiedzy i inspiracji do rozwoju biznesu?
5) Jakie wartości pomagają w długotrwałym skalowaniu biznesu?

Po prelekcji będzie także czas na pytania do prelegenta.


📅 DATA: 28 maja, godz. 19.00 (wtorek)

AGENDA SPOTKANIA:
19:00 – Otwarcie wydarzenia
19:10 – Wystąpienie Rafała Brzoski
20:30 – Czas na pytania do prelegenta
21:00 – Część networkingowa

🏢 MIEJSCE: HEVRE, ul. Beera Meiselsa 18, Kraków

📝 REJESTRAJCA NA WYDARZENIE: https://wieczor-z-przedsiebiorca-rafal-brzoska.evenea.pl

🔍 Dla osób, które usłyszały o nas pierwszy raz:
JCI Kraków jest męskim klubem młodych przedsiębiorców. Skupiamy się na rozwoju członków, ich biznesów oraz społeczności lokalnej. Spotykamy się regularnie w nieformalnych warunkach żeby wymienić się wiedzą i doświadczeniem biznesowym, a także żeby miło spędzić czas w luźnej atmosferze. Organizujemy spotkania z doświadczonymi przedsiębiorcami, odwiedzamy małopolskie firmy żeby dowiedzieć się jak działają od środka, a także gościmy w innych oddziałach JCI na całym świecie żeby zbudować międzynarodową sieć relacji biznesowych.
Na spotkaniu będzie możliwość uzyskania szerszych informacji o możliwości aplikowania do grona członków JCI Kraków.
https://www.jcikrakow.pl/